ا میکرون (Omicron):

نام یک سویه از ویروس کروناست که اخیرا در بوتسوانا در جنوب آفریقا شناسایی شده است. یکی از خطرناک‌ترین ویژگی‌های سویه جدید کرونا، تغییرات زیاد در ساختار ژنی ویروس است. به دلیل تغییرات زیاد ساختاری، قدرت حیات ویروس بیش از سویه قبلی می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های سویه امیکرون سرعت شیوع آن است.

سومین ویژگی سویه جدید ویروس کرونا، نابودی ایمنی ضدکروناست که در بدن شخص (پس از ابتلا یا واکسیناسیون) شکل گرفته است.
نوع علائم جهش امیکرون با انواع جهش‌های قبلی کرونا تفاوتی ندارد و بنابراین شدت علائم به صورت طیفی از بی‌علامتی تا علائم خفیف، شدید، بستری و مرگ خواهد بود.
دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، گزارش کرده که علائم امیکرون از دلتا خفیف‌تر است؛ با این حال با توجه به قدرت سرایت بیشتر امیکرون، قاعدتا اگر تعداد موارد ابتلا بالا برود، تعداد موارد بستری نیز افزایش می‌یابد و تخت‌های بیمارستانی اشغال می‌شوند. در نهایت نیز عدم دسترسی به خدمات، منجر به افزایش موارد مرگ و میر خواهد بود. همچنین با افزایش قدرت سرایت،‌ افراد در معرض خطر (دارای بیماری زمینه‌ای و سالمندان) بیشتر مبتلا شده و بیماری در این افراد شدیدتر است.

مطالعات نشان می‌دهند واکسن‌های موجود علیه امیکرون هم موثر هستند و با دریافت دز یادآور ایمنی بدن قوی‌تر هم می‌شود. معاون درمان وزارت بهداشت تاکید نمودند: تزریق دز سوم واکسن کرونا تاثیر ۸۰ درصدی بر پیشگیری از ابتلا به امیکرون خواهد داشت. همچنین معاون بهداشت وزارت بهداشت گفتند: بهترین و ساده‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلا به امیکرون حفظ تهویه مناسب و استفاده از ماسک است؛ مهم‌ترین مسئله در این زمینه که مسئولان وزارت بهداشت هم تاکید دارند این است که دز سوم واکسن کرونا را دریافت گردد تا ایمنی بیشتری ایجاد شود.
چند روز بعد از تزریق دز دوم واکسن کرونا سطح ایمنی جمعی کاهش می‌یابد؛ بنابراین باید حتما دز سوم واکسن کرونا تزریق گردد. تجربه در کشور‌های دیگر نشان داده است؛ با وجود روند خوب واکسیناسیون در کشور‌های اروپایی و آمریکا، اما همچنان آن‌ها درگیر موج ششم کرونا شده اند و از همین رو افراد بالای ۱۸ سال و کسانی که ۳ ماه از تزریق دز دوم واکسن کرونای آن‌ها گذشته باید برای دریافت دز سوم واکسن کرونا به مراکز درمانی وزارت بهداشت مراجعه کنند. همچنین تاثیر دز سوم واکسن ۸۰ درصد از ابتلا به سویه امیکرون پیشگیری خواهد کرد و این موضوع دستاورد خوبی برای افراد است.
یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می دهد که اومیکرون ۷۰ برابر سریع تر از سویه دلتا در نای و ریه‌ها تکثیر می شود. با وجودیکه سرعت تکثیر اومیکرون در مقایسه با سویه دلتا ۷۰ برابر بیشتر است اما یافته‌ها نشان می‌دهد رشد سویه جدید در بافت ریه ۱۰ برابر کُندتر است.

رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد سویه اومیکرون باعث ابتلای افرادی شده است که پیشتر واکسن تزریق کرده یا پس از ابتلا به کرونا بهبود یافته اند. همچنین سویه اومیکرون ویروس کرونا سریع‌تر از سویه دلتا در حال گسترش است و باعث ابتلای افرادی شده است که پیشتر واکسن تزریق کرده یا پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته اند و محتمل‌تر است که افراد واکسینه شده یا بهبود یافته از کووید-۱۹ مبتلا یا مجددا مبتلا شوند.

مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند اومیکرون ظاهرا پادتن‌های تولید شده توسط برخی واکسن‌های کووید-۱۹ را بهتر دور می‌زند، ولی دیگر اشکال ایمنی وجود دارد که ممکن است جلوی ابتلا و بیماری را بگیرد.

نتایج یک مطالعه مقدماتی هم نشان می‌دهد که اومیکرون موجب آسیب‌های طولانی مدت تری بر قلب، کلیه‌ها، کبد و دستگاه گوارش شده و باعث بروز سپسیس (گندیدگی خون) هم می‌شود.
در کنار علائمی که پیشتر برای ابتلا به کووید۱۹ مطرح می‌شود، به تازگی دانشمندان کشف کردند که سویه امیکرون باعث بروز علائم منحصر به فرد دیگری در افراد شده است که البته بصورت قطعی تایید نشده است. این علائم خارش گلو، سرفه خشک، خستگی شدید، درد عضلانی ملایم، تعریق شبانه می‌باشند.
اصولی که برای پیشگیری بیماری کرونا باید رعایت کنیم هیچ ارتباطی به نوع آن ندارد، بلکه حساسیت ما را افزایش می‌دهد. جهت بیشتر رعایت کردن اصول بهداشتی و دیگر اقدامات لازم جهت حفظ سلامتی خویش و اطرافیان خود و صرف نظر از اینکه ما با چه نوعی از کرونا روبه‌رو هستیم باید نسبت به تزریق واکسن نوبت اول و دوم و دوز یادآور (سه دوز در حال حاضر)، رعایت اصول بهداشتی و دیگر توصیه‌های لازم اقدام کنیم.

*منبع : مرکز بهداشت باروری ولیعصر *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست